//کینوا نیوشا – از صفر تا صد

کینوا نیوشا – از صفر تا صد

کینوا نیوشا محصولی جدید از نیوشا ست که اولین محصول غیر نوشیدنی نیوشاست و در دسته بندی دانه ها قرار می گیرد و جزیی از سوپرفودها به حساب می آید .

 

مقدمه

سوپرفودها به طور کلی، به مواد غذایی گفته می شود که از نظر ارزش غذایی بسیار غنی هستند، خواص زیادی دارند و وجود آنها در رژیم غذایی ما می تواند کمبودهای آن رژیم غذایی را جبران کند.
سوپرفودها، گروه جدید محصولات نیوشا هستند. اضافه شدن محصوالات این خانواده به سبد محصولات نیوشا، گامی مهم در راستای گسترش و توسعه فعالیت ها و محصولات نیوشا محسوب می شود. این محصولات با اینکه در گروه نوشیدنی ها طبقه نمی شوند اما از نظر نقش و اهمیت در حوزه تغذیه و سالمتی، هم جایگاه مهمی و هم بازاری بکر و دست نخورده تقریبا دارند.

کینوا چیست؟

یکی از سوپرفودهایی که طی چند سال اخیر، در سراسر دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته، »کینوا« ست. البته این ماده غذایی شگفت انگیز و پرخاصیت هنوز در ایران کاملا شناخته شده نیست و بسیاری از افراد آشنایی چندانی با آن ندارند. کینوا می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای برنج و پروتئین حیوانی باشد. مصرف آن محدودیت سنی ندارد و برای همه افراد و گروه های سنی مفید است. در سال 1996 ،سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)کینوا را یکی از امیدبخش ترین محصولات بشر دانست و قرار گرفتن آن در رژیم غذایی افراد را راه حلی مناسب در برطرف کردن مشکلات  اساسی تغذیه انسان ها اعلام کرد.
از همه مهمتر، با اینکه در دنیا به خاویار گیاهی مشهور است اما چندان گران نیست و در طبقه بندی مواد غذایی لوکس قرار نمی گیرد. به همین دلیل است که امروزه کینوا هم در رژیم های سالمتی و هم در رژیم غذایی روزمره گیاهخواران نقش پررنگی دارد.

از کجا؟ 

از 5000 سال پیش، کینوا غذای اصلی منطقه امریکای جنوبی و علی الخصوص بولیوی، شیلی و پرو بود و مردم این مناطق در غذاهای محلی خود از آن استفاده می کردند.

از کی؟

در دهه 1970 ،کینوا به دنیا معرفی شد. از آن به بعد، تعداد مصرف کنندگان کینوا در دنیا افزایش پیدا کرد. در دهه 1980 ،کینوا را به ایالات متحده بردند و همزمان این دانه در ایالات متحده و اروپا به شهرت بیشتری رسید. حاال، ساکنین مناطق دورتر هم کینوا می خواستند و همین امر، دسترسی به دانه کینوا را سخت می کرد. این مسئله عاملی شد تا کاشت این محصول را خارج از امریکای لاتین هم امتحان کنند و در نتیجه، تولیدکنندگانی از کشورهای جدید ظاهر شدند.
بین سال های 2013 و 2014 ،تقاضا برای کینوا در کشورهای توسعه یافته به شدت افزایش یافت به نحوی که سازمان ملل متحد (UN ) سال 2013 را »سال جهانی کینوا« نامید!

ارزش غذایی کینوا نیوشا

به دلیل داشتن موارد زیر، مهمترین محصول نیوشا از نظر ارزش غذایی محسوب می شود:

1 .کربوهیدرات

بیشترین کربوهیدرات موجود در کینوا »نشاسته« است، اما نشاسته کینوا در مقایسه با نشاسته موجود در برنج و سایر غلات ناچیز است .
یکی دیگر از مزایای مهم کینوا، مقدار باالی »فیبر« آن است. عالوه بر هضم بهتر، مقدار زیاد فیبر میتواند احساس سیری را افزایش دهد و باعث شود بدن در کل، کالری کمتری مصرف کند.

2 .پروتئین و اسیدهای آمینه

از نظر پروتئین و ترکیب اسیدهای آمینه ، کینوا یک ماده غذایی خاص و ویژه است. اسیدهای آمینه ، ترکیبات آلی هستند که با هم ترکیب می شوند تا پروتئین ها در بدن انسان ساخته شوند. به طور کلی، 9 اسید آمینه وجود دارندکه باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند، این اسیدهای آمینه، “اسیدهای آمینه ضروری” نامیده می شوند. مزیت خاص کینوا این است که تمام این 9 اسید آمینه ضروری را یکجا در ترکیبات خود دارد.

3 .ترکیبات فنولی

کینوا منبع بسیار خوبی از ترکیبات فنولی مانند فالوونوئیدها و فنولیک اسیدها است. این ترکیب ها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی برای سلامتی بسیار مفیدند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را از بین می برند و اثر آنها را خنثی می کنند. رادیکال های آزاد مواد شیمیایی ناپایداری هستند که با ایجاد آسیب سلولی باعث بیماری هایی مثل سرطان می شوند.

4 .اسیدهای چرب غیر اشباع

حدود 87 تا 88 درصد از اسیدهای چرب دانه کینوا را “اسیدهای چرب چند غیراشباع” تشکیل می دهد؛ این اسیدها به بهبود بیماری های قلبی-عروقی کمک می کنند.

5 – انواع ویتامین  ( E ،C B12،B9 ،B3 ،B2 ،B1 )

دانه های کینوا حاوی طیف گسترده ای از ویتامین های B ،C و E هستند و ارزش غذایی قابل توجهی دارند. همچنین، سرشار از ویتامین B12 هستند که برای تأمین انرژی بدن ضروری است.

6 .مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، آهن، مس و روی)

این دانه شگفت انگیز دارای مقدار زیادی از مواد معدنی ضروری مثل منیزیم، کلسیم، آهن، روی و مس است. هر کدام از این مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامتی ایفاء می کنند و در پیشگیری از بیماری ها و عارضه های بسیاری مؤثرند.

7 .فیتو استرول ها

فیتو استرول ها ساختاری مشابه کلسترول در بدن انسان دارند. این مواد مانع جذب کلسترول می شوند. پس، در کاهش سطح کلسترول مؤثرند.

انواع کینوا

سه رنگ اصلی کینوا سفید (طالیی)، قرمز، سیاه هستند.

– دانه های سفید کینوا:

این رنگ، رایج ترین نوع کینوا است و انتخاب خوبی برای افرادی است که به دنبال پروتئین بالا و کربوهیدرات کمترهستند.
دانه های سفید، پوسته نازکتر و بافت سبکتری دارند. در نتیجه، زودتر پخته می شوند و بعد از پخت، نسبت به سایر رنگ ها، حجیم تر و نرم تر هستند.

همین الان سفارش دهید

– دانه های قرمز کینوا:

از دانه های سفید ضخیم تر هستند. طعمی خاص دارند و بعد از پخت، ظاهر و رنگ خود را حفظ می کنند.

– دانه های سیاه:

بین دانه های کینوا، قوی ترین عطر و طعم را دارند. ضمن اینکه کمی شیرین تر از دانه سفید هستند و مثل دانه های قرمز، بعد از پخت، ظاهر و رنگ خود را حفظ می کنند.

همین الان سفارش دهید

روش مصرف کینوا نیوشا

– در تمام غذاهای ایرانی و فرنگی
– انواع سوپ
– انواع سالاد
– انواع دسر
– غذای کمکی برای کودکان و خردسالان  مثل فرنی- به صورت آرد برای تهیه انواع نان، شیرینی، بیسکوئیت
و …

روش طبخ:

روش پخت کینوا مشابه برنج است و با روش های مختلف می توان آن را تهیه کرد.
– بهتر است دانه کینوا از شب قبل یا حداقل برای 6 ساعت در 3 یا 4 برابر آب خیسانده شود. این کار پوشش طبیعی اطراف دانه را از بین برده و مانع بروز ناراحتی معده احتمالی می شود! در صورت نداشتن زمان کافی برای خیساندن دانه ها، بهتر است آنها را در یک تابه خشک، کمی تفت دهید.
– میتوان از نمک، انواع ادویه و یا گیاهان تازه، گوجه فرنگی خشک شده، زیتون بیهسته و برش خرده، آب لیموترش تازه و … به عنوان چاشنی کینوا استفاده کرد.

موارد منع مصرف

* گروه های زیر باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند:

1 .افراد تحت رژیم کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک یک رژیم کم کربوهیدرات با چربی باال است. مقدار کربوهیدرات کینوا برای افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کنند، زیاد است.

2 .افراد تحت رژیم با محتوای اگزاالت پایین:

بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله کینوا، به طور طبیعی حاوی ماده ای به نام اگزاالت یا اگزالیک اسید هستند. اگرچه ً تقری با تمام اگزالیک اسید مصرفی بدن از طریق ادرار دفع می شود، اما این ترکیب می تواند با اتصال به کلسیم، در افرادی که مستعد سنگ های کلسیم اگزاالت هستند، سنگ های کلیوی ایجاد کند.

3 .افرادی که به سایر غالت حساسیت دارند:

افرادی که به سایر غالت مانند گندم سیاه، گندم و برنج حساسیت دارند، ممکن است به کینوا نیز حساسیت نشان دهند.

4 .افرادی که به مقدار زیاد فیبر عادت ندارند:

یک فنجان کینوای پخته شده حاوی 5 گرم فیبر است. اگر فردی بعد از خوردن کینوا دچار گاز، نفخ یا اسهال شد، ممکن
است دلیل آن، فیبر باشد.

خواص کینوا نیوشا

کینوا برای چه کسانی مناسب است ؟

بیماران دیابت نوع 2:

کینوا ، به دلیل شاخص گالیسمی پایین ، باعث بهبود سطح گلوکز خون ، کاهش مقاومت انسولینی ، کاهش هموگلوبین A1c (میانگین مقدار گلوکز موجود در خون در طول 2 تا 3 ماه گذشته)و کاهش خطر بیماری دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. کینوا در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ،باعث افزایش مصرف فیبر می شود و در نتیجه انسولین ناشتا را در این افراد کاهش می دهد.

مبتالیان به مشکالت گوارشی:

نشاسته موجود در دانه کینوا چون به صورت گرانول های کوچک است ، خیلی زود و راحت هضم می شود. علاوه بر این، بعضی از فیبرهای کینوا باعث دفع اسیدهای صفراوی و ترکیبات سمی و برقراری تعادل میان میکروارگانیسم های روده بزرگ می شوند.

مبتالیان به عارضه های کبدی:

دانه کینوا هر 9 اسید آمینه ضروری برای بدن را یکجا دارد. این اسیدآمینه ها هم از آسیب کبد جلوگیری می کنند و هم کبد را سم زدایی می کنند. عالوه بر این، وجود ترکیبات فنولی هم نقش موثری در پیشگیری و بهبود عارضه های کبدی دارد .

افراد با فشار خون بالا:

ً کینوا سرشار از فیبر است. مصرف مقدار کافی فیبر می تواند خطر ابتال به فشار خون باال را کاهش دهد.
ضمنا کینوا منبعی مناسب از پتاسیم نیز هست و به همین دلیل، برای افرادی که از فشار خون باال رنج می برند ، غذایی مناسب محسوب می شود .

افراد با چربی خون بالا:

دانه کینوا به دلیل داشتن ویتامین E ،آهن، روی و منیزیم کاهش دهنده سطح کلسترول خون است. همچنین حاوی اسیدهای چرب چند غیراشباع )امگا 6 )و )امگا 3 )است که به کاهش LDL( کلسترول بد) و افزایش HDL( کلسترول خوب) کمک می کنند.

افراد دارای اضافه وزن:

دانه کینوا را با عنوان »غذای کاهش وزن« می شناسند. این دانه به چند طریق می تواند به کاهش وزن افراد کمک کند:
اول، سرشار از فیبر رژیمی و پروتئین است و این باعث می شود افراد بعد از مصرف کینوا بیشتر احساس سیری کنند.
دوم، شاخص گالیسمی پایین کینوا، تمایل به خوردن شیرینی جات را کاهش می دهد. اگر قند خون بدن افزایش پیدا
کند، عملکرد آن بهم می ریزد و فرد بیشتر هوس کربوهیدرات های ساده یا قند می کند؛ در این حالت، پیروی از رژیم
غذایی و استفاده از مواد غذایی سالم سخت می شودً و سوم اینکه  چون کالری کینواکم است
نسبتا ، می تواند گزینه مناسبی در رژیم غذایی افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن هستند.

نوزادان، کودکان و نوجوانان:

کینوا برای نوزادان و کودکان بسیار مفید است و هم باعث وزن گیری آنها می شود و هم به شکل گیری بافتهای استخوان و غضروف کمک می کند.همچنین، این دانه به دلیل داشتن اسیدهای آمینه ضروری باعث تحریک تولید و رهاسازی هورمون رشد می شود.

سالمندان:

دانه کینوا برای سالمندان خیلی مفید است چون هم خوش هضم و سبک است و هم می تواند انرژی مورد نیاز بدن آنها را تأمین کند بدون آنکه باعث چاقی شود. ضمن آنکه فیبر بالای موجود در کینوا مانع یبوست می شود. از طرف دیگر، بسیاری از سالمندان محدودیت غذایی دارند و مجبور به استفاده از مولتی ویتامین هستند، در حالیکه کینوا سرشار از ویتامین و املاح معدنی است که به سالمندان نیروی بهتری می دهد و روند پیر شدن سلول ها را در آنها کاهش میدهد. کینوا همچنین، عالئم یائسگی خانم ها را کاهش می دهد.

ورزشکاران:

ورزشکاران برای محافظت از ماهیچه ها در برابر فرسودگی، ترمیم عضالت و کاهش استرسی که به طور حتم پس از تمرینات سنگین ایجاد می شود، به مواد معدنی نیاز دارند. کینوا منبع غنی لیزین و آهن است که برای ترمیم بافت و عضله مورد نیاز است. کینوا می تواند تمام پروتئین هایی که یک رژیم غذایی مناسب با گوشت تولید می کند را تولید کند. پس، می تواند بخشی از رژیم غذایی ورزشکارانی باشد که می خواهند یک رژیم غذایی کامالً گیاهی را دنبال ً کنند.
ضمنا ورزشکاران می توانند ویتامین های مورد نیاز خود را از کینوا دریافت کنند.

گیاهخواران:

گیاهخواران باید به دنبال یک منبع پروتئین غیرحیوانی باشند. کینوا می تواند جایگزین گوشت شود چون منبع غنی افرادی که گوشت نمی خورند با کمبود آنها مواجه می شوند.
آهن، روی و مواد معدنی است که معمولا این دانه چون سرشار از پروتئین، فیبر، انواع ویتامین و مواد معدنی است می تواند یک غذای کامل، مغذی و سالم، به خصوص برای گیاهخواران باشد.
همه این عوامل باعث می شوند که کینوا یک انتخاب عالی برای گیاهخواران باشد؛ به خصوص برای گیاهخوارانی که به دنبال کاهش وزن هستند و به سختی می توانند ماده غذایی ای را پیدا کنند که سیرشان کند.

جهت اطلاعات بیشتر می توایند به مقاله کینوا در قسمت گیاه شناسی مراجعه کنید.

کینوا نیوشا در دو مدل سفید و رنگارنگ توسط نیوشا  در بسته های 200 گرمی عرضه می شود .جهت خرید هر کدام برروی محوصل کلیک نمایید

دانه کینوا سفید نیوشا

کینوا سفید نیوشا

کینوا سفید نیوشا

دانه کینوا رنگارنگ نیوشا

کینوا رنگارنگ نیوشا

کینوا رنگارنگ نیوشا

دروازه سلامت نماینده نیوشا در ایران و اروپا

By |2021-06-05T14:55:45+04:3027th می, 2021|خبرها|0 Comments

Leave A Comment